Madbloggerudfordringen; de dejligste TildeMa(d) bananmuffins

Som madblogger er der en masse fora man kan deltage (mere eller mindre aktivt) i. Den absolut mest spændende (efter min mening!) er Madbloggernes Himmel. Heri kører der for tiden en Madbloggerudfordring; en udfordring hvor tilmeldte blogs tilfældigt har fået tildelt en anden blog. Fra denne blog er det så hensigten, at man skal finde en opskrift, som man laver og skriver om.

Jeg har fået tildelt den utroligt hyggelige blog http://tildemad.blogspot.dk – og nøj, det var svært at vælge en opskrift! Egentlig var valget faldet på nogle cookies som bare kaldte og kaldte på mig, men da jeg kiggede i frugtkurven og så en bunke brune bananer, faldt valget i stedet på disse lækre bananmuffins/cupcakes; http://tildemad.blogspot.dk/2011/10/blog-post.html.

Jeg har dog enten været for nærig med bagepulveret eller for gavmild da jeg fyldte formene, for i stedet for at hæve flot op i en classisk cupakeform, endte kagerne med i højere grad at flyde ud. Men nuvel; de smagte simpelthen så godt alligevel! Jeg tillod mig at lave nogle få ændringer fra TildeMa(d)s opskrift; mere ingefær og kanel, samt tilsætning af hakket mørk chokolade i store mængder. Mums!

Det var interessant hvordan denne opskrift beskriver hvordan man starter med at blande smør med tørre ingredienser; jeg plejer nemlig at starte med at piske sukker med æg først, så smør, og så de resterende ingredienser. Det gik dog helt fint, på nær det faktum, at jeg fik pisket en stor del af de tørre ingredienser rundt i hele køkkenet som det første, i forsøg på at piske det sammen med smør. 😉

bananmuffins

Opskrift på TildeMa(s) banancupcakes/muffins a la Opholdsrum, 12-15 stk:

  • 125 g hvedemel
  • 150 g sukker
  • 1 spsk bagepulver
  • 2 tsk kanel
  • 1,5 tsk ingefær
  • et nip salt
  • 75 g smør
  • 1 1/4 dl mælk
  • 2 æg
  • 2 store, skrællede, moste bananer
  • 75 g hakket mørk chokolade

Fremgangsmåde:

  1. Pisk tørre ingredienser og blødt smør sammen til det er godt blandet.
  2. Tilsæt mælk.
  3. Tilsæt æg ét ad gangen, og pisk godt ind i mellem.
  4. Vend til sidst most banan i dejen.
  5. Fordel i 12-15 forme.
  6. Bag ved 175 grader i 20-30 minutter.
  7. Spis de dejligt svampede kager lune med kold mælk, eller kolde med varm cacao! 😉

TildeMa(d) laver i øvrigt en topping af marengs. Det kunne jeg ikke lige overskue, og jeg synes i øvrigt ikke der var behov for frosting, idet jeg jo havde tilføjet hakket chokolade.

5 thoughts on “Madbloggerudfordringen; de dejligste TildeMa(d) bananmuffins

  1. Du skulle jo netop tillade dig her – og fedt du synes det har været sjovt at være med!

    Er som dig også vild med vores fb-forum, utroligt hvad der kan vendes der af stort og småt.

    Måske du er frisk på en anden runde?

    Hilsen La Cucina Nada

    • Ja, det er dejligt, at lige meget HVAD man finder på at spørge om eller skrive om, er der altid svar og feedback.
      Og runde to? Det kunne sagtens være! Dog måske først efter endt flytning her i start december – suk, det tager tid, sådan noget. 🙂

  2. Pingback: Madblogger Udfordringen part one | Madbloggernes Himmel

Skriv en kommentar