Hjemmelavede pebernødder – jeg er tidligt på den!

Da det blev den 1. november kunne jeg ikke vente længere; der havde i et stykke tid gemt sig alle ingredienser til pebernødder i mine køkkenskuffer, og de bare råbte på at blive tryllet om til små jule-lækkerier. Jeg gav efter, og her en hel måned før jul, er der pebernødder i julekagedåsen på køkkenbordet.  Men hverken jeg eller kæresten klager; de smager jo dejligt, ligegyldigt hvornår på året det er.

(Jeg er nu også typen, som uden at klage kan spise risengrød, risalamande, æbleskiver og flæskesteg på en varm sommerdag! )

Jeg har snydt lidt, dog. Krydderierne har jeg købt i en færdigblandet pose; når nu det var første gang nogensinde at jeg skulle forsøge mig med den klassiske småkage tænkte jeg, at jeg hellere måtte overlade smags kombinationen til de professionelle massefremstillere. 😉 Opskriften stod sågar også bag på krydderipakken, og så blev det jo ikke nemmere.

peber1

Ingredienser, a la Urtekrams-krydderiblanding:

  • 300 g sigtet speltmel
  • 150 g rørsukker
  • 1 æg
  • 2-3 spsk vand
  • 1 pose krydderimix (jeg fandt Urtekrams krydderimix i Netto til en 10’er)
  • 150 g blødt smør

Fremgangsmåde

  1. Bland sukker, mel og krydderimix godt.
  2. Smuldr det bløde smør i melblandingen, til det er helt blandet.
  3. Saml dejen med ægget og et par spsk. vand.
  4. Rul dejen ud i lange slanger, og skær dem over i passende stykker. Tril til kugler.
  5. Bag i 11-15 minutter ved 200 grader, (til de lige akkurat har fået lidt farve) og køl af på en rist.
  6. Opbevar i en tætsluttende kagedåse.

Og så lige et tip, jeg har læst i et madmagasin; hvis dine julesmåkager bliver bløde, kan du forsøge at bage dem ved 180-200 grader i 3-4 minutter – så får de forhåbentlig sprødheden tilbage! 🙂

Skriv et svar

