SU-venlig madlavning

At lave god mad for små penge kan være en udfordring. Heldigvis bliver udfordringen mindre, når man husker på nogle generelle punkter med hensyn til indkøb, madvaner, planlægning og lignende.

Punkt 1: Planlægning

  • Impulskøb er din fjende! Sørg for at skrive en huskeliste hjemmefra inden du tager på indkøb – og hold dig til den. Det er en vaskeægte budget-dræber hvis du hver eneste indkøbstur falder i fælden, og køber det ene og det andet, som egentlig slet ikke var planlagt.
  • Lav en madplan for en uge af gangen. Herhjemme fungerer det fantastisk på mange “planer” (hæhæ…) For det første skal der kun bruges tid på indkøb én gang ugentligt. For det andet slipper man for dagligt at stresse over, hvad aftensmaden skal stå på.
  • Baser din madplan på ugens tilbudsavis(er.) Er der tilbud på 1500 g oksekød? Perfekt! Så er der til hakkebøffer den ene dag, kødsovs den anden dag, og små kødboller den tredje. Storkøb og en fryser er dine bedste venner, når det kommer til at spare penge i længden.

2013_05_13_15_58_48

Punkt 2: Rester

  • Desværre; SU’en rækker ikke til nye, kreative kreationer på spisebordet alle ugens (og månedens) dage. Som studerende er det vigtigt at indse, at der skal være plads til dage, hvor menuen står på rester. 
  • Resterne behøver ikke være kedelige! En kødsovs fra en gang spaghetti/kødsovs kan eksempelvis sagtens blive til pizzatopping, lasagne, pirogger eller noget helt tredje – uden at der nødvendigvis skal handles mere ind af den grund. Dejen til piroggerne kræver eksempelvis ikke meget mere end gær, smør, mel og lidt hævetid.
  • Brug din madplan til at overskueliggøre hvornår du skal spise rester – så ved du også, hvornår portionerne skal være store.

Punkt 3: Råvarer

  • Efterhånden som man lærer sine råvarer bedre at kende, finder man også ud af hvilke, der er gode i det velindrettede SU-køleskab. Eksempelvis er jeg stor fan af hvidkål – fantastisk billigt, rækker utroligt langt, holder længe, og kan bruges i et hav af retter. 
  • Hvem siger, at der skal spises kød hver dag? Kød er dyrt. (medmindre man går efter de meget fede produkter – bvadr.) Man kan sagtens lave vegetariske retter, som både mætter og tilfredsstiller selv den mest garvede kødæder. Se bare på de nemme, dejlige retter chili sin carne, pasta med grøntsagssauce, suppefrittata og ja, pizza for den sags skyld! Prøv at indføre én kødfri dag om ugen til at starte med – og så lidt flere senere hen når du ser, hvor let det er.
  • Når det kommer til kvantitet, er det også smart at være kreativ med sine råvarer. Ved at tilsætte masser af fintsnittede grøntsager i kødretterne vinder man meget. De smager bedre, rækker længere, og bliver tilmed meget sundere. Eksempelvis kan man let spæde (fiske)frikadeller, kødboller, pizza, boller, kødsauce, chili con carne og lasagne op med dejligt grønt.
  • Sæson, sæson, sæson! Frugt og grønt er bedst i sæson. Det er billigere, mere smagfuldt og lettere tilgængeligt. Bare tænk på tomater, æbler eller jordbær; vil du ikke til enhver tid foretrække dansk, prisvenligt og friskt, frem for importeret, dyrt og smagsløst?

Punkt 4: diverse

  • Der er intet i vejen med at holde tøm-køleskabet-dage. Sidst på ugen dage, hvor du ser, hvad der gemmer sig i køleskabet, skufferne og på hylderne, og laver lækker mad herudfra. (Tærter, omeletter, pizzaer og biksemad er bare få eksempler på nem og god reste-mad.)
  • Rugbrødsmadder kan sagtens være lækre! 
  • Lige meget hvor lidt du gider lave mad; ring ikke efter pizza manden. (Nej, heller ikke selvom han tilbyder gratis levering.) Take-away mad er en budget-dræber. Udover at det er dyrt, ødelægger det også din nøje tilrettelagte madplan. Gem take-away maden til fester og lignende.
  • Tag din egen stof-pose/mulepose med ud at handle. 
  • Lav madpakker. Selvfølgelig er det ok at handle i uddannelsens kantine en gang i mellem – men let’s face it, det kan gå hen og blive ganske dyrt i længden. Brug i stedet 5 minutter længere om morgenen på en lækker madpakke – eksempelvis en, som indeholder rester fra aftensmaden. (Bruger du eksempelvis 25 kr i kantinen om dagen, bliver det 125 kr om ugen – det er 500 kr på en måned!)
  • Invester i en termokande, hvis du ligesom mig er lidt for glad for kaffe. Et par kopper om dagen i kantinen på min skole bliver 12 kr. På bare en skoleuge er det 60 kr.

Held og lykke med budgetteringen!

Hvad gør i for at spare penge på maden?🙂

12 thoughts on “SU-venlig madlavning

  1. Pingback: Guide til SU-venlig madlavning | Opholdsrum

  2. Er selv tilbage på SU efter en del år på arbejdsmarkedet, og når nu pengene skal række lidt længere, så er det fantastisk at have et sted som her med gode råd🙂

    Her hjemme bruger vi også madplaner. Det er det bedste værktøj! Og jeg sørger for altid at have en rugbrødsdag og/eller en suppe/grød dag. Især nu her, er det jo fantastisk med risengrød og kartoffel/porre suppe.🙂

      • Jeg synes faktisk ikke at kødet er så slemt. Fik f.eks. 500g oksekød (8-10%) for 15kr. Med reven squash, gulerod og selleri, så rækker det til 2 dage, plus en ret i fryseren til en dag hvor enten jeg eller min mand er alene hjemme.🙂

      • Årh, et kup! Jeg går dog personligt efter det aller magreste, når det gælder hakkekød. Men i Netto er de heldigvis rigtig gode til at sætte priserne dejlig langt ned når kød/fisk nærmer sig udløbsdagen, og så kan man jo få noget i fryseren rigtig billigt.

  3. Pingback: Mad til 2 dage – anmeldelse | Opholdsrum

  4. Pingback: Tips og tricks til den gode biksemad af resterne | Opholdsrum

  5. Hejsa, jeg kom lige forbi (er igang med at bage din æblecrumble med æbler fra forældrenes have, så er der MEGET billig kage!). Jeg har været studerende i MANGE år, og kan 100% slutte op om dine råd. Jeg har dog 3 mere:
    1) Bag dit brød selv, der er MANGE penge at spare på hjemmebagte boller kontra bagerens eller de frosne poser med 8 boller til 17 kr, og så smager det meget bedre.
    2) Gå efter grønsager med høj mæthed. Icebergsalat og hvidkål koster ofte det samme, men der er meget mere mad i hvidkålet.
    3) Lav madklub med vennerne og skift til at invitere hinanden, det er vildt hyggeligt og billigere end altid at mødes på den lokale café

  6. Pingback: Ukens matblogger: Opholdsrum

  7. Jeg kom forbi på grund af din opskrift på pizzasnegle. Den tænkte jeg, jeg ville bruge til kapsejladsen!
    Jeg kunne næsten have skrevet ovenstående liste. Sjovt, så meget vi har til fælles med hensyn til madlavning på SU. Hvidkål, pose/indkøbsnet med hjemmefra, hjemmelavet mad, grøntsager og termokande. Jeg havde selv tænkt på at lave et blogindlæg om det, men det er fantastisk at se dit. Kæmpe ros og tommel-op herfra🙂

    • Tusind tak, hvor er du sød🙂
      Pizzasnegle er næsten et must til kapsejlads, jeg synes altid man bliver så frygtelig sulten af at sidde der en hel dag😉

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s