Hjemmelavede, ovnbagte fiskefrikadeller med kartoffel/grøntsagsfad

Jeg har deltaget i den nyeste madbloggerudfordring, som denne gang omhandler fisk. Super lækkert! Jeg tror egentlig sagtens jeg kunne blive vegetar, så længe jeg stadig fik lov at spise fisk… 😉

Skagen Food har bidraget med fisk til mange af deltagerne, mig selv inklusive. Det betyder, at jeg forleden fik en pakke frisk torsk leveret direkte til døren – så bliver det da ikke mere luksuriøst, hvad?

Jeg valgte at trylle fisken om til fiskefrikadeller, som jeg bagte i ovnen i stedet for at stege dem. Både for at spare på fedtstoffet, men også fordi det er meget nemmere og hurtigere. Hertil lavede jeg kartofler og grøntsager i fad, drysset med revet ost.

Simpelt, billigt og sundt som bare pokker! 🙂

fiskedeller3kartoffel squash peberfrugt i fad

Ingredienser, fiskefrikadeller 4 personer

  • 5-600 g fersk fisk
  • 2 æg
  • 2 spsk mel eller havregryn
  • 1 tsk salt
  • ½ dl mælk eller fløde
  • Peber
  • 1 tsk stødt paprika

Ingredienser, kartoffel/grøntsagsfad

  • ½ kg kogte kartofler
  • 1 alm. squash (jeg har fået en squash på 3,9 kg – jeg nøjedes med kun at bruge en lille smule af den! 😉 )
  • 1 stor peberfrugt
  • 2 dl majs fra frost
  • 2 løg
  • Revet ost
  • 1 spsk olie
  • Salt og peber
  • Timian

Fremgangsmåde, fiskefrikadeller

  1. Hak fisken, fx i en minihakker.
  2. Rør fisken sejt med salt. (Dvs: rør salt og fisk grundigt sammen i et par minutter.)
  3. Hak løg og hvidløg super fint (eller giv det en tur i minihakkeren).
  4. Bland løg, hvidløg, fisk, peber, mel(/havregryn), mælk og paprika grundigt.
  5. Mulighed 1: form farsen til frikadeller, brun dem hurtigt på en varm pande med fedtstof på begge sider, og bag færdig i en ovn på 180 grader varmluft i ca 10 minutter.
  6. Mulighed 2: form farsen til frikadeller, og fordel dem på en bageplade. Bag i 10 minutter ved 180 grader, vend dem om, og bag i 10 minutter mere.

Fremgangsmåde, fad med kartofler og grønt

  1. Skær alle grøntsagerne i skiver.
  2. Overhæld med olien, og krydr med salt, timian og peber.
  3. Drys med ost (du kan også med fordel bruge fx frisk mozzarella eller hytteost).
  4. Bag i ca. 20 minutter sammen med fisken (180 grader varmluft), eller indtil grøntsagerne er møre, og osten gylden.

Server gerne det hele med en frisk salat.

Skriv en kommentar