Hjemmelavede romkugler / trøfler

Dengang jeg var barn og boede på Vestfyn, så hed det altså romkugler. Det gjorde det også i Vestfyns Gym. Men så flyttede jeg til Aarhus for at læse videre, og pludselig gik alle og kaldte dem trøfler. Hvad kalder i dem?🙂

Nuvel. De smager godt uanset navnet.

Heldigvis behøver man ikke lokalisere en bager for at få sig en (eller to? eller fem?), for man kan nemt lave dem selv. Og det er heldigt, nu hvor bagerne efterhånden (desværre) bliver færre og færre, i takt med at supermarkederne laver deres egne bake-off afdelinger med halvkedeligt brød.

romkugler trøfler

Ingredienser, ca 15 mellem-store stk

Mængderne kan varieres alt efter smag og konsistenspræferencer

  • Ca. 500 g kage-rester (fx chokolade, banan eller kanelkage)
  • Ca. 1½ dl flormelis
  • Ca. 4 spsk råt usødet cacaopulver
  • Ca. 1½ spsk romessens / romaroma
  • Ca. 2 spsk marmelade
  • Ca. 1 dl mælk eller fløde
  • Pynt til at rulle i (fx kokosmel, hakkede nødder eller krymmel)

Fremgangsmåde

  1. Blend alle ingredienserne på nær pynten sammen til en fast masse. Du kan også røre det sammen med elpiskerens dej-kroge.
  2. Smag til – mere cacao? Flormelis? Rom?
  3. Form til kugler, og rul i pynten.
  4. Stil på køl i et par timer inden servering så de bliver lidt hårde.

7 thoughts on “Hjemmelavede romkugler / trøfler

  1. Jeg kommer oprindeligt fra Randers og der hedder det trøffelkugler eller trøfler, og jeg kan ikke helt slippe af med den betegnelse, selvom det efterhånden er mange år siden jeg flyttede derfra🙂

    • Ja, mon ikke man kommer til at holde fast i det navn, man altid har brugt? Jeg vil hvertfald foretrække en romkugle frem for en trøffel til hver en tid, for det er sådan, jeg kender det bedst.😉

Skriv et svar

