Kartoffelsalat med rejer

Et sikkert tegn på at foråret for alvor er nået til DK, er butikkernes overflod af friske, nye, danske råvarer. Og denne kartoffelsalat er proppet med dem! Nye radiser, nye kartofler, nye tomater, ny agurk – hvor har jeg savnet det!

Dressingen lavede jeg mager og super lækker, indeholdende bl.a. purløg, A38, honning og lys eddike; så bliver det næsten ikke friskere.

Toppingen var rejer, og de supplerede salaten godt. Jeg kan forestille mig, at også stegt fisk eller krebsehaler passer fint til!🙂

kartoffelsalat med rejer

Ingredienser, 2 personer

  • ca. 400 g nye kartofler
  • ca. 300 g rejer
  • ½ agurk
  • 5-6 danske tomater
  • ½ bundt radiser
  • 1 bundt purløg
  • 2 tsk kapers
  • Salt og peber
  • 1 ½  dl A38 (eller creme fraiche, yoghurt naturel, skyr, græsk yoghurt, etc.)
  • 2-3 spsk lys eddike
  • 1 spsk honning

Fremgangsmåde

  1. Kog kartoflerne (ca. 15 minutter) og køl ned.
  2. Skær agurken over på tværs, og fjern det inderste med en ske (for at forhindre, at det senere afgiver for meget væske).
  3. Skær kartofler, agurk og tomat i mundrette bidder.
  4. Skær radiserne så tyndt du kan, evt. på et mandolinjern.
  5. Bland i en skål dressingen af A38, honning, eddike, finthakket purløg og kapers. Smag til med salt og peber.
  6. Bland det hele sammen.
  7. Server eksempelvis med rejer, fisk eller krebsehaler.

2 thoughts on “Kartoffelsalat med rejer

  1. Åh, elsker kartoffelsalat, især sennepstouchet er min favorit – en skefuld rygeost eller to er også et hit i min bog.

    – Anne

  2. En sød sennep i stedet for honningen ville sten sikkert også smage fantastisk – desværre kan kæresten ikke fordrage sennep, så jeg holder mig pænt væk, haha!😉

Skriv et svar

