Anmeldelse: Fisk på gaflen fra Politikens Forlag

Rasmus Grønbech og jeg har noget til fælles: vi elsker begge fisk.

Grønbech elsker dem dog nok en tand mere end mig – han har nemlig lige udgivet en kogebog hos politikens forlag om den lækre spise.

Kogebogen har han kaldt “Fisk på Gaflen”, hvilket nok egentlig er ganske sigende for indholdet. Det vrimler nemlig med opskrifter på fiskeretter, som ser helt absurd lækre ud. Hvem der bare havde fri adgang til en fiskehandler hver dag inden aftensmad! … Og frokost!

Ud over at være en forrygende opskriftssamling, indeholder bogen også en masse tips og triks til alt fra indkøb til tilberedning. Det betyder, at du sagtens kan være novice, og stadig få fremtryllet de dejligste fiskeretter hjemme i dit eget køkken. Eksempelvis er der en sæson guide (for ja, ligesom frugt og grønt er også fisk i sæson!), en fileterings guide og en  temperatur guide.

fisk bog 3

Opskrifterne spænder vidt, og der er derfor både idéer til hverdags- og gourmetmaden. Jeg havde lidt frygtet, at budgettet for retterne ville ligge for højt til et SU budget, men heldigvis er de fleste af opskrifterne simple, og råvarerne få. Så selvom fisk måske ikke er den billigste råvare, er maden til at betale. Fisken spiller nemlig altid hovedrollen, så du slipper for at investere i alverdens dyre tilbehør… Meeeeen hvis nu du alligevel skulle blive fristet til det lille ekstra pift, er også en god del af bogen dedikeret til smækre tilbehørsretter, der bare skrigter på at blive afprøvet.

Jeg tror snart, jeg skal have kikærtesalat med røget paprika og persille, serveret til stegte skrubber! Eller måske en portion aborre dampet i kamillete med glaskål og citron?

… Og jeg skal HVERT fald have hummerhaler i brunet smør med hvidløg og persille, når jeg til sommer tager en kort tur til Island igen! Uhm, hvor jeg glæder mig.

Bogen har jeg fået af Politikens Forlag, men ord, billeder og meninger er mine egne. 

Skriv et svar

