Mit mesterværk: pærekage med hasselnøddecrunch og cream cheese fyld

I går deltog jeg i en bagekonkurrence i Latinerkvarteret i Aarhus. Og tabte stort. Der var 7 deltagende kager, og alle på nær to fik en præmie – jeg var en af de to.
Suk.

Selv synes jeg, at min kage var lige til førstepladsen – måske var den ikke pyntet med et træ i midten eller med fint, farvet fondant som nogle af de andre, men til gengæld smagte den altså viiirkelig, virkelig godt!😉 (Personligt er jeg heller ikke fondant-fan; det kan godt være at det er flot, men jeg bryder mig ikke om at spise det!)

Kagen bestod af en saftig pærekage, overhældt med en karamelliseret hasselnødde-havregryns crunch. I midten af kagen var et cremet cream cheese fyld. Mums, hva? Siderne dekorerede jeg med hjemmelavet pynt, lavet af karamelliseret sukker. (De faldt desværre lidt ned fra kagens sider i perioden mellem kage-indleveringen og dommernes votering.)

Men selvom jeg ikke blev “ugens mesterbager” synes jeg alligevel, at i skal have opskriften – for lækker, det er kagen nu stadig.

Pære-hasselnød kagekonkurrence

Ingredienser, 1 kage

  • 200 g hvedemel
  • 2 æg
  • 100 g blødt / smeltet smør
  • 150 g sukker
  • 1 tsk kanel
  • ½ tsk kardemomme
  • Knivspids ingefær
  • Knivspids salt
  • 1 tsk bagepulver
  • 2 store pærer; skrællet og skåret i tynde stykker

Ingredienser, crumble

  • 100 g groft(!)hakkede hasselnødder
  • 75 g brun farin
  • 100 g smør
  • 50 g havregryn
  • ½ dl mælk

Ingredienser, cream cheese fyld

  • 1 pakke flødeost naturel
  • ca. 50-100 g flormelis
  • 1 spsk vaniljesukker
  • 50 g meget blødt smør
  • ½ tsk stødt kanel

Ingredienser, karamel-pynt

  • 2 dl sukker
  • 2 spsk vand

Fremgangsmåde

  1. Start med at lave crumblen;
    Kom alle ingredienserne i en gryde.
    Varm igennem ved lav varme i ca. 5 minutter, indtil det hele er smeltet sammen og tyknet lidt.
  2. Lav kagen:
    Pisk æg og sukker luftigt og skummende.
    Bland i en anden skål mel, krydderier og bagepulver.
    Bland det hele sammen – også smørret.
  3. Hæld 1/3 af kagedejen i en springform.
    Fordel pærestykkerne herpå.
    Overhæld pærerne med resten af dejen.
    Til sidst hælder du hasselnøddecrumblen på.
  4. Bag ved 175 grader i ca. 40 minutter, eller indtil du kan stikke en strikkepind / lignende ned i kagen, uden at der hænger dej ved.
  5. Køl kagen ned.
  6. Lav cream cheese fyldet:
    Pisk smør, flødeost, kanel og vaniljesukker.
    Smag til med flormelis.
    Skær kagen over, og sæt cream cheese i midten – ligesom når du laver lagkage!🙂
  7. Lav pynten:
    Hæld 2 dl sukker og 2 spsk koldt vand på en stegepande.
    Varm op til middelhøj varme -men du må ikke røre rundt! (Du må derimod gerne vippe panden lidt frem og tilbage for at fordele det sukker, der er smeltet.)
    Lad panden stå på varmen i ca 5-8 minutter, indtil det hele er smeltet.
    Herefter begynder det at blive brunt og tykne.
    Fordel massen på et stykke bagepapir  i små “klatter” (jeg brugte bagsiden af en ske).
    Lad pynten køle ned.
    Fordel pynten i siden af kagen kort før servering.

One thought on “Mit mesterværk: pærekage med hasselnøddecrunch og cream cheese fyld

Skriv et svar

