Sund, mager tzatziki

Jeg er netop hjemvendt fra sydens sol, nærmere bestemt Kreta. Det betyder, at jeg den sidste uges tid har proppet mig med bl.a. græsk tzatziki, og jeg er endt med at blive ganske glad for det!

Men men men (for der er som oftest et men); den originale slags er lavet på fed, græsk yoghurt, og det er proppet med mættet fedt. For at komme uden om dette, har jeg lavet min egen tzatziki med skyr i stedet. Det har også den fordel, at det (efter min mening) smager bedre!😉 Derudover er skyr rigt på protein, så det bidrager til mæthedsfølelse.

Det er super nemt og billigt at lave en stor portion tzatziki, og når først man har fremtryllet en masse af den lækre tilbehørsret, er der til mange dage. Tzatzikien er perfekt som friskt, magert tilbehør til aftensmaden. Eller som dip til grøntsags stave (fx gulerod og selleri) eller brødstænger. Og som fyld i pita. Og og og… Det kan det hele!😉 Jeg har i dag serveret det med stegt rødspætte, kogte danske majs, blancherede grønne ærter og gulerodssalat. Mums!

tzatziki

tzatziki med fisk

Ingredienser, 1 stor skål tzatziki

  • 2 agurker
  • 3 dl skyr
  • ca. ½ tsk fint salt
  • 1-2 fed hvidløg
  • ca. ½ tsk friskkværnet peber

Fremgangsmåde

  1. Del agurkerne på langs. Skrab det inderste, vådeste stykke ud og kasser det.
  2. Riv agurkerne. Pres så meget væde ud som du kan.
  3. Læg agurken i en sigte, og drys med ca 1/4 tsk salt. Lad stå i 15-30 minutter.
  4. Efter du har ventet, kan du presse endnu mere væske ud.
  5. Bland skyr, 1 presset hvidløgsfed og agurk.
  6. Smag til med peber og evt. mere salt og evt. et ekstra hvidløgsfed.
  7. Gem i lufttæt beholder – holder i et par dage.

Skriv et svar

