Nytårsdessert: hvid chokoladeskum på nøddebund, med kokos og ananas

Godt nytår! Jeg håber i har haft en dejlig aften – det havde jeg. Søde gæster, min elskede kæreste ved min side, og en farverig himmel. Og nårh ja, store byg-selv burgere og en lækker nytårsdessert var da heller ikke helt dårligt!

Desserten var en “fyldig” kage, forstået på den måde, at den tilfredsstiller selv den sødeste tand. Mums😉 Og sørme så om ikke der var lidt tilbage som jeg kunne spise i dag i anledning af min fødselsdag – 20 år!

I aften skal jeg og dejlige Frederik ud at spise (på Bones! Vi er fine på den😉 ), og jeg glæder mig.

nytårsdessert

Ingredienser, 6 personer

  • 3 æggehvider
  • 150 g finthakkede nødder (jeg bruge ½ del mandler og ½ del hasselnødder)
  • 50 g kokosmel
  • 100 g sukker
  • 250 ml piskefløde
  • 150 g hvid chokolade
  • ½ ananas

Fremgangsmåde

  1. Pisk æggehviderne stive, og vend forsigtigt med nødder, kokosmel og sukker. Fordel i en springform, og bag ved 170 grader i 35-40 minutter.
  2. Pisk piskefløden let (hellere for lidt end for meget). Smelt chokoladen over vandbad, og vend med fløden. (Det er en fordel hvis fløden er stuetemperatur, sådan at chokoladen ikke får “kuldeforskrækkelse” og klumper.)
  3. Køl bunden ned, og fordel skummet på toppen. Stil på køl, gerne i mange timer.
  4. Fordel ananas i tern på kagen inden servering.

 

2 thoughts on “Nytårsdessert: hvid chokoladeskum på nøddebund, med kokos og ananas

Skriv et svar

