Frivillig på Food Festival

I går var jeg frivillig i “Planteriget” på Food Festival i Aarhus – 11 timer på det (heldigvis solbeskinnede) areal Tangkrogen.

Dagen startede med en god gang morgenmad i frivilligteltet, som bød på alt fra rundstykker til yoghurt med müsli til havregrød. Super lækkert! Dernæst blev jeg sendt i opvasken i tre timers tid, hvilket måske ikke liiiige var hvad jeg havde håbet på. Heldigvis kom der en turnus-ordning, sådan at jeg herefter også fik lov at lave lidt andet skægt. Eksempelvis blev jeg sidst på eftermiddagen placeret ved en stand, hvor der blev lavet en varm salat workshop. Her blev fremtryllet de lækreste tilbehørsretter med utraditionelle ingredienser, som hvidløgets blomster-skud, hestebønner, og blå kartofler. Ih hvor det duftede og smagte skønt, og folk var elle vilde med at se og prøve hvor mange variationsmuligheder grøntsagerne har, når blot man giver sig tid til at overveje råvaresammensætningen og tilsmagningen.

Jeg fik også kigget mig lidt omkring på resten af festivallen, men det var nu engang i planteriget, at jeg var gladest for råvarerne;

efterår

Inde i teltet blev der også fremtryllet meget andet end varme salater. Eksempelvis blev der stegt svampe til den store guldmedalje, pimpet kål, og lavet skønne juicer. Det var så lækkert, at der næsten ikke var behov for al den skønne mad, der var både til frokost, eftermiddagskaffe og aftensmad i frivilligteltet – men det blev nu spist på trods af fyldt mave, for hvor smagte det hele bare lækkert.

Slutteligt var en af mine opgaver også at gå rundt og “lokke” folk til at komme hen til planterigets telt, ved at gå rundt med smagsprøver og konkurrence-flyers.

foodfest

Det kan kun anbefales at melde sig næste år; de 11 timer går hurtigt, og man møder en masse søde mennesker, og får spist sin egen vægt * 2 i lækre retter!😉

Skriv et svar

