knasende havregryns-cookies med mørk chokolade og hasselnødder

Jeg skal lige love for, at efteråret meldte sin ankomst lige fra den 1. september, med både regn, blæst og koldere vejr. Dejligt, at dmi lover bedring igen allerede fra slutningen af denne uge – specielt fordi jeg har meldt mig som frivillig på Food Festival i Aarhus på lørdag, hvor jeg skal lave indtil videre ukendte aktiviteter inden for området “planteriget.” Uh hvor jeg krydser fingre for, at det har at gøre med saftige, nyplukkede danske æbler.🙂

Det, som passer godt til regnvejr (og solskins-ventetid,) er heldigvis lækre cookies og en kop varm te med kæresten. De er også gode til madpakken, og sådan en er jeg begyndt igen at have brug for, nu hvor studiet “Ernæring og Sundhed” for alvor er skudt i gang. (Så må vi lige glemme, at de her cookies måske ikke er så sunde!) Og ingredienserne er nogle man som regel har liggende, så de her er nogle lækre små sager, som ikke kræver dyre indkøb.

cookies_m_choko_og_nødder

Ingredienser, 15 stk

  • 60 g smør/margarine
  • 2/3 dl sukker
  • 1 æg
  • 50 g god, mørk chokolade
  • 50 g hakkede hasselnødder
  • knivspids salt
  • ½ tsk vaniljesukker
  • 1 tsk bagepulver
  • 2/3 dl mel
  • 1 2/3 dl havregryn

Fremgangsmåde

  1. Pisk æg, sukker og blødt smør sammen.
  2. Bland i en anden skål de tørre ingredienser; salt, vaniljesukker, bagepulver, mel og havregryn.
  3. Hak nødder og chokolade groft.
  4. Vend det hele sammen.
  5. Fordel på en bageplade i klatter ca. på størrelse med en stor spiseske.
  6. Bag i ca. 15 minutter ved 175 grader, eller indtil de er gyldne i kanten.
  7. Nydes bedst med iskold mælk!

2 thoughts on “knasende havregryns-cookies med mørk chokolade og hasselnødder

  1. Hejsa.
    Super skønt opskrift. Kagerne smager virkelig skønt, og så er opskriften super nem og enkel. Jeg tilføjede også lidt hakkede mandler til dejen, og det kan klart anbefales. Det smager skønt i kagerne.
    Mvh. Malene

    • Mums, det kan jeg sagtens forestille mig! Det bedste med cookies er jo næsten, at man kan tilføje lige det, man bedst kan lide. Min næste portion tror jeg bliver med hvid chokolade og pekannødder, måske!🙂
      Kh Opholdsrum

Skriv et svar

