Sidst-på-måneden asiatisk biksemad med hakket svin og grønt

Vi kender det alle sammen – lige meget hvor god man har været til at undgå impulskøb, lige meget hvor grundigt man har fulgt madplanerne, og lige meget hvor god man har været til at få udnyttet sine rester, kan man stadig godt have det en smule stramt på madbudgettet de sidste par dage i måneden.

Så er det heldigt, at biksemad med køleskabets og fryserens rester sagtens kan blive et mættende, sundt og smagfuldt måltid. Jeg lavede i går biksemad med hakket svinekød fra fryseren, rester af gulerod og spidskål, ærter fra fryseren, spaghetti fra skuffen og krydderier fra diverse gemmer – og det blev en stor succes.

Jeg bruger tit – i går inkluderet – et tip fra Jamie Oliver: hvidløg, chili og ingefær er de bedste venner. Sammen giver de selv lidt kedelige retter et spændende, asiatisk twist.

biks_svin_grønt

Ingredienser, 2 personer

  • 200 g hakket svinekød, magert
  • 1-2 dl frosne ærter
  • Grøntsagsrester – jeg brugte gulerod og spidskål
  • Løg/forårsløg
  • Salt og peber
  • Chili, hvidløg og ingefær (enten pulverform eller friskt)
  • Spaghetti (jeg brugte som altid fuldkorns udgaven)
  • Lidt olie til at stege i

Fremgangsmåde

  1. Sæt spaghettien over i kogende, letsaltet vand.
  2. Svits kødet i lidt olie med krydderierne og hakket løg.
  3. Når kødet ikke længere er lyserødt, tilsættes grøntsager i små stykker, og der steges videre ved høj varme i 5-10 minutter.
  4. Smages til med salt og peber og evt. flere krydderier.
  5. Viksemaden serveres til spaghetti, med en flaske sur/sød chilisauce og en flaske ketchup ved siden af. 😉
  6. Velbekomme! Så er sidst-på-måneden-mad alligevel ikke så slemt, vel?
2 thoughts on “Sidst-på-måneden asiatisk biksemad med hakket svin og grønt

  1. Du har vundet min Pickwick iste give away – Er du sød at sende mig en mail med din adresse, så du kan få din te:-) Min mail står i sidebaren på min blog:-))

    • Mail er hermed sendt 😉 Jeg får dog en fejl-melding fra din mailoperatør, så jeg ved ikke, om den er blevet afsendt? Ellers må du lige skrive igen og brokke dig. 🙂

Skriv et svar

