Forventningens glæde: tur til islandsk supermarked

I juli tager kæresten og jeg til Island. Og mand hvor vi glæder os! Ud over naturen, min familie, attraktionerne og meget mere, er det især maden som jeg ser frem til.

Den islandske cuisine er fantastisk, men ligeså er en helt almindelig tur i  et islandsk supermarked. (Okay okay – det kan godt være det bare er mig, som savner barndommens lækkerier! 😉 )

Jeg glæder mig så fantastisk meget, at jeg har lavet en liste over et lille udpluk af de ting, jeg skal frådse i i juli måned sammen med søde Frederik:

island

1: Skyr

Danskerne kender godt skyr efterhånden. Den super sunde  islandske yoghurt-type sælges i de danske supermarkeder, og bruges især i neutral variant til alt fra  morgenmad, kartoffelsalat og til det søde køkken. Men den ægte, islandske skyr er mere end det. Der findes mange, mange smagsvarianter. Og tro mig, de er tusinde gange bedre, end de forsøg, de danske mejerier har fremtryllet.

2: Engjathykkni

Dette er også en yoghurt-type. Bare en voldsomt usund en! Det er en “dessert-yoghurt”, fyldt med sukker, og med knasende, små chokolader til at drysse over. På billedet ses en med karamel-smag (i know! mums!) men der findes også her et utal af variationer.

3: Hángikjöt og flatkökur

Hángikjöt kan groft sagt sammnelignes med den danske hamburgerryg. Her er der bare tale om røget lam. Serveret som pålæg på brødtypen flatkaka (et fladbrød) med en masse smør får man en utrolig lækker hapser.

4: Cheerios og Cocoa Puffs

Disse morgenmadsprodukter er meget mere amerikanske end de er islandske. Dog sammenligned jeg dem stadig med island, da de forhandles der, modsat i DK. Og NEJ, det smager slet ikke i nærheden af de danske versioner fra Nestlé!

5: Hardfiskur

Hardfiskur er fisk. Tørret og saltet. Det lugter RIGTIG meget af fisk – men smager fortrinligt. Dog er det vist kun de, der kender tørfisken fra barnsben af som bryder sig om det – jeg har hvertfald ikke erfaret en eneste “tilkommer” som er bare en smule glad for den lugtende delikatesse. (Og slet ikke, når jeg og mine islandske (og grønlandske) familiemedlemmer glædeligt dypper fisken i smør! 😉 )

6: Hummer

Min farmor og farfar bor på Heimaey; en lille fiskerø ud for Islands sydkyst. Her har jeg altid spist mig mæt i hummerhaler som er blevet tilberedt på lækreste vis af farmor. Især hvidløgs-ovnbagte haler og hummersuppe er gode minder.

7: Nammi

Nammi er det islandske ord for slik. Har man været en tur i en delikatesse-chokoladebutik inden for de sidste par år har man sikkert opdaget, at især den islandske tendens med lakrids svøbt i chokolade er kommet til Danmark. For for søren, det er gode, søde sager! Og på island drukner man i lakrids-chokolade i det ene rene lykke-slik-ædeorgie efter det andet.

Skriv et svar

