Grove pølsehorn med gulerod

Der har været lidt mere stille på min blog de sidste par uger, i forhold til hvad der plejer. Men bare rolig, der er intet galt – min kalender er bare proppet med rare planer. Sidste weekend stod på familiebesøg, konfirmation og dåb, mens denne weekend står på SPOT-festival i Aarhus. Derudover bruger jeg hverdagene på erhvervspraktik i diverse køkkener i Aarhus. Pga. SPOT-festivalen må jeg fremtrylle en lækker madpakke – og selvfølgelig indgår pølsehorn i sådan en! Jeg har før lavet de lækreste mini-pølsehorn. De var dog smæk-fyldte med hvidt hvedemel, så da jeg i dag besluttede mig for at bage nogle flere horn, måtte der altså en lidt grovere udgave til. Derfor tilføjede jeg fuldkornshvedemel, revede gulerødder, samt havregryn til dejen. grove_gulerods_polsehorn Ingredienser, 20 stk

  • 4 revede gulerødder
  • 1 pk gær
  • 1 tsk fint salt
  • 500-600 g mel – 50/50 fordeling mellem hvedemel og en fuldkornsmel
  • ca. 2 håndfulde havregryn
  • ca. ½ l lunkent mælk
  • Ketchup
  • 10-20 pølser alt efter størrelsen (gerne kyllingepølser; de er mere fedtfattige)

Fremgangsmåde

  1. Lun mælken i en gryde, indtil den bliver lillefingervarm.
  2. Bland i mellemtiden meltyperne, havregryn, revede gulerødder og salt i en stor skål.
  3. Tilsæt også tørgær i melblandingen hvis du bruger den slags – hvis du bruger alm. gær, tilsæt da denne til mælken i stedet.
  4. Ælt det hele sammen til en blød dej – tilsæt mere mel hvis den er for flydende.
  5. Lad dejen hæve i min. ½ time – helst indtil den er hævet til dobbelt størrelse.
  6. Del dejen i et par store klumper, og rul dem ud til runde cirkler – som når du laver pizza. Del cirklen i trekanter – som når du skærer din pizza!😉
  7. Læg en klat ketchup på hver trekant, og placer en halv pølse herpå. Rul dejen sammen om pølsen. Gentag med alle pølserne.
  8. Lad gerne efterhæve 20-30 minutter.
  9. Pensl med æg eller mælk, og bag ved 220 grader (ikke varmluft) i 20-30 minutter.
  10. Spis med endnu mere ketchup!😀

10 thoughts on “Grove pølsehorn med gulerod

  1. Pingback: Langtidshævede, grove mini-pølsehorn | Opholdsrum

  2. Hej Ísbjörg, mange tak for en opskrift på utrolig lækre pølsehorn!😀 Min kæreste var også helt vilde med dem, så det er ikke sidste gang de bliver bagt – de kan helt klart anbefales!🙂

    Mvh Tanja🙂

  3. Smører du dem inden de ligges på bagepapiret?? Mine er smeltet/klistret sammen med papiret og kan ikke få dem af:/

    • Nej, det gør jeg ikke. Og har aldrig oplevet at noget er smeltet fast på bagepapir! (Men engang kom jeg til at bruge madpapir i stedet, og det smeltede lidt sammen med bollerne… ups!)
      Jeg tør ikke sige, hvad der er gået galt hos dig, for det har jeg som sagt ingen erfaring med:/

    • Jeg regner meget sjældent kalorieindholdet ud af mine opskrifter. Det skyldes, at jeg LANGT hellere går efter “alt med måde” tanken frem for “hvor mange kalorier er det lige der er i det her???” tanken…😉

      • Når det så er sagt; kalorieindholdet afhænger klart af størrelsen, typen af pølse (cocktail? Kylling?), og hvor tykt lag dej du vikler om. Så alt mellem 100 og 300!🙂 Jeg vil skyde på en gennemsnits-150-stykker.

Skriv et svar

